yourstudio_blog5

Megismerkedtünk a helyiség minden szegletével, és az elképzeléseinket is elég konkrétan meg tudtuk már határozni, így elkezdődött a tartószerkezet tervezése. Dávid a beszerzendő anyagokkal, a hangtechnikához kapcsolódó eszközökkel és egyéb intézni valókkal tevékenykedett, míg én nekiugrottam az első körben még koncepció szintű 3D-s modell elkészítésének. Izgalmas feladat volt, mivel az alagsori helyiség gépészeti szövevényét egy szép kort megért keresztespók is megirigyelné. A szoba ideális arányainak megtartása a mindenféle egyéb szempont figyelembevétele mellett nem kis fejtörést okozott. Természetesen az összes létező cső, vezeték, függelék, a lehető leginkább igyekezett elvenni a kedvünket a felfelé terjeszkedéstől, de amennyire csak lehetséges volt kihasználtuk a rendelkezésre álló teret.

yourstudio_blog1

Amint összeállt a modell, már láttuk, hogy mik a lehallgató szoba befoglaló méretei és a továbbiakhoz fontos volt eldöntenünk, hogy milyen hangsugárzók hangjával szeretnénk megtölteni a teret. Jónéhány lehetőség szóba került a kiválasztás során, többek között ATC, Adam, Neumann, Yamaha, Genelec, Quested és PMC hangsugárzókon gondolkoztunk. Többet élőben is volt alkalmunk lehallgatni, így a szépen kirajzolt frekvenciamenet diagramok a térben is értelmet nyertek. Minden gyártónak megvan a maga hangzásbeli jellegzetessége és nyilván az eltérő típusaik is számtalan lehetőséget biztosítanak. Nálunk az elektronikus zenei vonal a meghatározó, amiben dominálnak a mélyek, azonban fontos szempont volt az akusztikus hangszerek és a tiszta énekhangok pontos reprodukálása is, így olyan sugárzót kerestünk, ami egyenletesen lefedi a teljes hallható frekvenciatartományt. Alaposan körbejártuk a palettát, és a korábbi jó tapasztalatokra is hagyatkozva végül a gyönyörű tisztán szóló Neumann KH310-es stúdiómonitorok mellett döntöttünk.

yourstudio_blog3

Ez megalapozta a további tervezést, mivel saját hangfalállványokat és stúdió asztalt is szerettünk volna a szettünkhöz készíteni. Mivel egyikünk sem akusztikai mérnök, így engem nagyon nyugtalanított az elképzeléseim és a bizonyos akusztikai problémákra kitalált megoldásaim helyénvalósága. A saját magunknak kitűzött határidők miatt a tartószerkezet és a belső falburkolatok anyaga már beszerzés alatt volt, amikor egy újabb szerencsés véletlennek köszönhetően egy éjszakai akusztikai témás kóborlásom során rábukkantam Papp László, AES Hangmérnök oldalára. Másnap azonnal hívtam és vázoltam neki a projektünket, ami alapján húztunk egy gyors kéziféket a lapszabászaton szabásra váró anyagunkra. Le is szerveztünk egy találkozót, hogy át tudjuk beszélni az elképzeléseket és a felmerült kérdéseinkre válaszokat kaphassunk.

yourstudio_blog4
yourstudio_blog5

A megbeszélésünk eredménye a későbbi plusz akusztikai elemek és rejtett nehézségek elkerülésére egy gyors áttervezés lett. Ezúton is szeretnénk megköszönni az iránymutatást, ami nagyban hozzájárult az elért végeredményhez!

Mivel az alap elképzelésünk nem volt túl messze az igazságtól, így az összetettebb geometria nem okozott többlet anyagigényt, csupán a 3D-s kirakót kellett lényegesen bonyolultabbra rajzolnom. A módosításokat követően elkészítettem a végső tartószerkezeti terveket, melyek alapján indulhatott az elemek legyártása.